Regionaal Overleg Consumentenbelangen OV in Overijssel

BVVS was erbij VOOR U!

Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer in Overijssel (ROCOV)

Twee bestuursleden van de BVVS zijn 30 oktober weer naar dit halfjaarlijks overleg geweest.

Voor de komende 10 jaar blijft Connexxion hier rijden, weliswaar (m.i.v. dec.) in deze regio onder de naam OV Regio IJsselmond. Er zijn een aantal kleine wijzigingen voor de dienstregeling 2014 die dan gaan veranderen:

·         Lijn 71; kleine verandering in de tijden (hooguit paar minuutjes..)

Lijn 75; Marknesse – Blokzijl - Steenwijk worden grote bussen.

·         Overstappen in Marknesse, Hasselt, Zwartsluis en Blauwe Hand: met de nieuwe dienstregeling is iets meer ruimte in tijd gepland. Wel de chauffeur gelijk bij het instappen waarschuwen dat er overgestapt moet worden (moet via centralist en dit duurt even).

·         Een grote tijdelijke wijziging vindt plaats m.i.v. 15 april t/m einde zomervakantie.
Dan wordt er aan de weg en dijk gewerkt van Vollenhove t/m Zwartsluis. De lijn 171 komt dan tijdens deze periode tijdelijk te vervallen en de lijn 71 via een omleiding:
De bus zal dan langs de Ronduite en Blauwe Hand naar Zwartsluis rijden. Bij de Blauwe Hand wordt gekeken of daar een tijdelijke bushalte geplaatst kan worden zodat wij gewoon naar Meppel kunnen blijven reizen. Deze halte zal dan waarschijnlijk ergens in de buurt van de brug geplaatst gaan worden (stoppen bij de halte Blauwe Hand kost nog meer tijd dus is geen optie).
Verder wordt er gekeken of er nog een pendelbus kan rijden vanaf de Krieger, via Heetveld naar St. Jansklooster.

·         Medio april volgend jaar worden de oude bussen vervangen door nieuwe en de overige bussen worden rond december dit jaar van hun nieuwe naam/logo voorzien.

·         Voor de internetliefhebber: in de loop van 2014 worden ALLE bussen voorzien van WIFI!

Via onze site op Facebook hebben wij gevraagd naar uw mening/klachten/suggesties betreffende het OV.

Uiteraard hebben wij deze meegenomen in het overleg:

Kan het openbaar vervoer niet goedkoper of is er een (subsidie)regeling?
Goedkoper maken kan helaas niet. De provincie, die het OV onder zijn beheer heeft, krijgt van de overheid ook steeds minder financiën.
Een subsidie, voor mensen met een smalle beurs, bestaat er niet. Er wordt verwezen naar het kindgebonden budget.

Bussen zijn tijdens de winterdagen overvol, met name lijn 71 om 7.44 / 8.15 uur naar Emmeloord en de 7.14 en 7.44 naar Zwolle.
Hier wordt naar gekeken en indien nodig wordt er een extra bus ingezet. Om 7.44 uur naar Zwolle rijdt er, als het goed is, sinds de herfstvakantie al een extra touringcar.

Mocht dit niet het geval zijn dan horen wij dat graag. Ook als er geen verandering optreedt t.a.v. die volle bussen op bepaalde tijden meldt het ons dan, dan gaan wij er zeker weer achter aan!

Lijn 70 rijdt vaak voor de neus weg.
Graag elke keer een klacht indienen, wellicht is het steeds dezelfde chauffeur. Dan kunnen zij deze man/vrouw daarop aanspreken.

Slechte verbinding naar Steenwijk.
Dit is inderdaad iets wat wij elke keer weer aankaarten en waarbij we steeds weer een negatief antwoord krijgen omdat tellingen uitwijzen dat een rechtstreekse verbinding naar Steenwijk simpelweg niet haalbaar is. Een optie is een buurtbus. Dit is een klein busje die dan een vaste dienstregeling krijgt, maar daarvoor zijn ongeveer 30 vrijwilligers nodig.  Geen optie volgens ons als je weet dat de STAVIB al moeilijk aan vrijwillige (!) chauffeurs kan komen..

Klachten indienen is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt!
Bij het ROCOV, Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer in Overijssel, kunt u klachten over volle bussen, voor de neus wegrijden of andere suggesties kwijt. Gebruik hiervoor het contactfomulier:

De volgende vergadering is 19 maart

Geplaatst op: vrijdag 1 november 2013